Plán činnosti

14.10.2009 13:48

 Ak chceme, aby sa náš cieľ splnil, postupne urobíme tieto aktivity:

Aktivita č. 1: Vytvorenie jaz. laboratória                                        

Aktivita č. 2: Školenie pre ped. zamestnancov v používaní laboratória

Aktivita č. 3: Využívanie laboratória vo vyučovaní, mimošk. činnosti

Aktivita č. 4: Jazykové kurzy pre verejnosť

Aktivita č. 5: Riadenie, monitorovanie a hodnotenie          

Aktivita č. 6: Doplnenie fondov knižníc

Základnou a finančne najnáročnejšou aktivitou, ktorá napĺňa prioritnú témy výzvy Jazykové laboratóriá 2009 Vytvorenie nových jazykových a učební a laboratórií bude prvá aktivita A1: vytvorenie nového jazykového laboratória. Pôjde o obstaranie deviatich žiackych notebookov, dvoch učiteľských notebookov, výukového softvéru a hardveru do dvoch učební v jazykovom laboratóriu. Deväť žiackych notebookov je vhodným počtom pre prácu vo dvojiciach a skupinách a je základom pre prípadné ďalšie doplnenie vybavenia jazykového laboratória. Multimediálne notebooky sú hlavným a súčasne optimálnym technickým prvkom pre jazykové laboratórium z hľadiska ceny, prenositeľnosti, multifunkčnosti a multimediálnej výbavy – nevyhnutným je zodpovedajúce programové vybavenie s operačným systémom, jazykovými aplikáciami, multimediálnymi funkciami... Aj ďalší nakupovaný hardver – pevný počítač, dataprojektory, multifunkčné kopírovacie zariadenie – skvalitnia vyučovanie a rozšíria možnosti výberu vhodných foriem, metód, pomôcok vyučovania cudzích jazykov.

Účelom aktivity A2 bude zaškolenie pedagogických zamestnancov školy pre používanie moderných technológií (notebookov, dataprojektorov, internetu) v jazykovom laboratóriu vo vyučovaní cudzích jazykov: osemhodinové školenie pre deväť našich vyučujúcich cudzích jazykov. V rámci školenia sa účastníci naučia pracovať s nainštalovaným zariadením, obsahom bude aj metodika elearningu, tvorba internetových stránok. V rámci školenia učitelia vytvoria učebné pomôcky, texty, metodické materiály a umiestnia ich aj na internet – napr. na internetovú stránku školy, stránku školskej knižnice, na stránku projektu, portál www.modernyucitel.net a podobne.

Treťou aktivitou A3 je podpora skutočného, efektívneho a radostného využívania  jazykového laboratória vo vyučovaní podľa rozvrhu hodín, i po vyučovaní, v mimoškolskej činnosti (krúžky). Počas trvania projektu vytvoríme viacjazyčný multimediálny prekladový slovník zameraný na prípravu študentov na maturitné skúšky. Učebne, zariadenie jazykového laboratória využijeme na rozvoj inovatívnych foriem a metód vyučovania cudzích jazykov, realizáciu a prípravu medzinárodných projektov, výletov a exkurzií, žiacku tvorbu, súťaže, olympiády. Aktivita je zameraná aj na prioritnú tému výzvy Jazykové laboratóriá 2009: Inovácia vyučovania cudzích jazykov a predmetov vyučovaných v cudzom jazyku prostredníctvom tvorby učebných pomôcok, učebných textov a metodických listov. Naša škola je zapojená v ENO Programme 2008-09, čo je globálna virtuálna škola a sieť pre trvalo udržateľný rozvoj aglobálnu komunikáciu. Nové jazykové laboratórium uľahčí aj projekt pisania si európskych žiakov cez internet, (Bild der Anderen, písali sme si už s Litvou a s Poľskom). Je to celkom fajn projekt a žiakom pomáha pri  písomnej komunikácii a pri učení sa nemčiny. Ak by sa dalo ísť na počítač v rámci vyučovania, nebol by problém so záujmom žiakov, nemusesli by chodiť ráno alebo poobede ako to bolo v začiatkoch. Sme registrovaní v projekte Európska jar 2009, učitelia a ich študenti majú po registrácii prístup k celému balíku aktivít, súťaží, zdrojov, nástrojov a služieb, ktoré sú dostupné na webovom portáli. Dlhoročnú tradíciu majú výmenné pobyty našich žiakov a žiakov partnerskej školy Schule am Aasee v Ibbenbuerene, Nemecko. Nadviažeme na aktivity úspešného projektu „Rozvoj kľúčových kompetencií žiakov a reforma odborného vzdelávania na Obchodnej akadémii v Prievidzi“ realizovaného v rokoch 2006 a 2007 s podporou ESF, bol zameraný na rozvoj kľúčových kompetencií žiakov a učiteľov, ktoré podmieňujú reformu odborného vzdelávania v Obchodnej akadémii Prievidza. Vďaka aktivite A3 v novom jazykovom laboratóriu narastie počet zaujímavých kontaktov so školami v Európe, zvýši sa zapojenosť školy do medzinárodných projektov a podporia sa jazyky ako nástroj euróspkej integrácie.

Ďalšou aktivitou, A4 je ponuka vzdelávacích jazykových kurzov v novom laboratóriu pre širokú verejnosť, najmä rodičov našich žiakov, v spolupráci so zriaďovateľom, Metodicko-pedagogickým centrom v Trenčíne, miestnou správou i pre vzdelávanie učiteľov regionálneho školstva (učiteľov materských, základných, stredných škôl regiónu). Lektormi budú naši pedagogickí zamestnanci. Rozsah každého kurzu bude 15 hodín (plus 5 hodín na prípravu, opravy prác, vyhodnotenie činnosti), budú v popoludňajších hodinách, bezplatne, predpokladaný počet účastníkov bude 9 v kurze. Uskutočníme dva kurzy anglického jazyka, jeden nemeckého a jeden francúzskeho jazyka. Očakávame že sa nám podarí zvýšiť záujem o cudzie jazyky najmä u rodičov našich žiakov, ktorí nie sú zvyknutí používať cudzie jazyky. Totiž hornonitriansky región je v podstate homogénny z hľadiska národnostného zloženia a materinskej reči, bezprostredne nesusedí s cudzojazyčným regiónom. V nedávnej minulosti bol región na používanie cudzích jazykov pestrejší – maďarčina (napr. príslušníci uhorských rodov, prisťahovalci), nemčina (lokality s pôvodným obyvateľstvom, karpatskými Nemcami), jazyky iných menšín v prvej republike. Význam záujmu obyvateľov o cudzie jazyky a aspoň základná úroveň používania niektorého cudzieho jazyka rastie v súvislosti s rozvojom životnej úrovne a pasívneho i aktívneho cestovného ruchu. Aktivita je zameraná na prioritu výzvy Využitie jazykových učební a laboratórií vo vyučovaní, v mimovyučovacom čase a pre miestnu komunitu.

Aktivita A5 - počas celého obdobia realizácie projektu bude pracovať projektový tím na riadení, monitorovaní, publicite, hodnotení a finančnej správe projektu. Pôjde nám o všestranné zabezpečenie využívania informačno-komunikačných technológií (dalej len „IKT“), aplikácie netradicných foriem a metód.

Prínosom pre žiakov a učiteľov, ako aj rodičov a verejnosť bude A6 - doplnenie fondu našej funkčnej a inovovanej školskej knižnice o aktuálne tituly pre vyučovanie cudzích jazykov. Naplníme prioritu Doplnenie fondov knižníc základnými študijnými materiálmi na cudzí jazyk, jazykovými programami na skvalitnenie štúdia a samoštúdia, odbornou literatúrou pre žiakov a učiteľov. V spolupráci s vedúcou školskej knižnice a s metodičkami pre cudzie jazyky doplníme fond školskej knižnice o aktuálne a potrebné tituly – základné študijné materiály (nepôjde o nákup sady učebníc pre žiakov), učebnice, jazykové programy, CD a DVD tituly pre vyučovanie cudzích jazykov a pre podporu rozvoja jazykových a komunikatívnych kľúčových kompetencií žiakov, zamestnancov a iných klientov školy.

Každá z aktivít je navrhnutá v súlade so zámerom dosiahnutia hlavného cieľa – rozšíriť a skvalitniť vyučovanie cudzích jazykov na našej škole. Celkovým rámcom a zmyslom každej z aktivít je zvýšenie motivácie žiakov aj učiteľov, rozvoj foriem, metód, zlepšenie didaktickej technológie, priestorov jazykových učební, používanie IKT zručností žiakov a učiteľov.